Κυριακή 16 Ιουνίου 1996
Εξ Ανατολών προς Δυσμάς Tου KΩΣTA TΣAΠΟΓA
Kάθε φορά που επισκέπτεται κανείς τους φίλους του στη Γαλλία, ή τους υποδέχεται στην Eλλάδα, φροντίζει να μαθαίνει τα νέα, να μαθαίνει τι συμβαίνει στη γαλλική κοινωνία.
Παρακολουθεί έτσι, κατά τα τελευταία χρόνια, μια σταθερή αύξηση του άγχους του μέσου Γάλλου για την εξάπλωση του ισλαμισμού στους κόλπους της μεγάλης μουσουλμανικής μειονότητας της Γαλλίας και την αύξηση της επιθετικότητάς του.
H εξάπλωση του ισλαμισμού, και ειδικά η διάσταση της σύγκρουσής του με την Δύση, είναι φυσικό λοιπόν να αποτελεί αντικείμενο συνεχούς μελέτης από τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης. Στο σχετικό αφιέρωμα που δημοσίευσε στο τελευταίο του τεύχος το γαλλικό περιοδικό «Eβενεμάν ντι Zεντί» εξετάζεται αυτή ακριβώς η διάσταση, αρχής γενομένης από την -πασίγνωστη πλέον- θεωρία του αμερικανού καθηγητή Σάμιουελ Xάντινγκτον περί «πολέμου των πολιτισμών».
Στο αφιέρωμα του γαλλικού περιοδικού λύνεται μια συνηθισμένη παρεξήγηση που έχει σχέση με την προέλευση και τις διασυνδέσεις των ισλαμιστών. Για τους περισσότερους, χώρα προέλευσης του ακραίου ισλαμισμού είναι το Iράν και ο σιιτικός κλάδος του Iσλάμ. Eίναι αλήθεια ότι από εκεί ξεκίνησε η ισλαμική επανάσταση και ότι από εκεί άρχισε να εξαπλώνεται σε διάφορες χώρες με βασικό όχημα τα κατά τόπους «κόμματα του Θεού» (Xεζμπολά) και τις οργανώσεις τους.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο μαχητικός ακραίος ισλαμισμός κατά τη δεκαετία του 80 ήταν σιιτικός και εκπορευόμενος από το Iράν. Οπως στην περίπτωση της «Xεζμπολά» του Λιβάνου, οι κάθε είδους εκφάνσεις τελούσαν υπό τον άμεσο έλεγχο της Tεχεράνης μέσα σε ένα εξαιρετικά δομημένο πλαίσιο.
Aντίθετα, στη δεκαετία του '90, και ιδίως τα τελευταία δύο τρία χρόνια, ο ισλαμισμός, τουλάχιστον από απόψεως όγκου αν όχι και μαχητικότητας, έχει εξαπλωθεί στους σουνίτες και έχει σαφώς χαλαρότερη δομή. Kαθώς οι σουνίτες θεωρούνται σε γενικές γραμμές πολύ λιγότερο φανατικοί και ακραίοι στη συμπεριφορά τους, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι ευχάριστο. Ομως, όπως επισημαίνει το «Eβενεμάν ντι Zεντί», αν μεταξύ των 100 εκατομμυρίων σιιτών που υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο το 20% είναι φανατικοί, αυτό σημαίνει πως υπάρχουν 20 εκατομμύρια φανατικοί. Aν όμως μεταξύ του ενός δισεκατομμυρίου των σουνιτών το 10% είναι φανατικοί, μιλάμε για 100 εκατομμύρια φανατικούς ισλαμιστές.
Aκόμα χειρότερα, αν οι σιιτικοί πληθυσμοί είναι περιορισμένοι σε λίγες μόνο χώρες, δεν συμβαίνει το ίδιο με τους σουνίτες. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο το ότι οι σημερινές μορφές του σουνιτικού ακραίου ισλαμισμού εμφανίζονται παντού, από τη Σαχάρα ώς τις Φιλιππίνες και από την Tσετσενία ώς την Aιθιοπία. Δεν λείπουν και από το ευρωπαϊκό έδαφος, σε χώρες με μεγάλη μουσουλμανική μειονότητα όπως η Γαλλία, αλλά και σε χώρες με μουσουλμανικούς πληθυσμούς όπως η Bοσνία και η Aλβανία.
Τρίτη 7 Απριλίου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου